مانور دورمیزی حوادث و بلایا، همزمان با سومین روز از هفته سلامت با رویکرد مدیریت حوادث و بلایا برگزار شد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۹ کد : ۲۰۲۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۳
مانور دورمیزی حوادث و بلایا، همزمان با سومین روز از هفته سلامت با رویکرد مدیریت حوادث و بلایا برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ مانور دورمیزی حوادث و بلایا به مناسبت هفته سلامت و با شعار (نقش مردم، مسئولین، سمن‌ها در مدیریت حوادث و بلایا) در سالن شهید رهنمون دانشکده علوم پزشکی ساوه، با حضور نمایندگانی از ادارات مرتبط( هلال احمر، آب و فاضلاب، دامپزشکی، بخشداری، شهرداری و...) برگزار شد. 

 این جلسه با حضور سرپرست معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشکده، مدیران و مسولان  معاونت بهداشت و سایر ادارات با هدف سنجش میزان آمادگی ادارات در زمان وقوع بحران ها و حوادث، با پیگیری واحد مدیریت بلایا معاونت بهداشتی و هماهنگی فرمانداری شهرستان در قالب مانور دورمیزی لحظه صفر برگزار گردید، که پس از فراخوان ادارات مرتبط و سنجش مدت زمان حضور ادارات در محل برگزاری جلسه، سناریوی پیشنهادی با موضوع بیماری سالک و بیماریهای اشغالی و مسمومیت ناشی از سموم جونده کشی در اختیار نمایندگان ادارات قرار گرفت که با مطالعه سناریوی پیشنهادی به بحث و تبادل نظر و اعلام شرح وظایف و میزان آمادگی    ارگان مربوطه در زمان وقوع بحران های اینچنینی پرداختند.

 معاون اجرایی دانشکده علوم پزشکی ساوه ضمن قدردانی از حضور دستگاههای فراخوان شده در جلسه، نیاز به حساس سازی در مسئولین را که تصمیم گیرنده هستند را مهم قلمداد کرد و گفت این حساس سازی نسبت به مسائل میتواند امری کمک کننده برای نجات مردم و ارائه بهتر خدمات باشد و باید توجه داشت که سیل و زلزله، بیماری های منتقله از آب و غذا و حشرات و... همچنان تهدیدی برای جوامع به حساب می آیند.

 مدیر گروه واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه در رابطه با مهم قلمداد شدن پیشگیری از بیماری سالک با اشاره به مشکلات درمانی این بیماری گفت: بیماری سالک با وجود ماندگاری جای زخم و جوشگاه برروی بافت پوست، فرد را دچار یک انگ میکند که سالیان متمادی با فرد میماند و ازطرف دیگر دوره درمان این بیماری بسیار طولانی و دارای هزینه‌های هنگفت نیز می باشد.

 وی افزود: خطری که این بیماری ایجاد میکند این است که اگر اقدامات پیشگیرانه و جونده کشی انجام نشود به سرعت موشها زیستگاه خودشان را گسترش میدهند و باعث افزایش جمعیت شان می‌شود، از طرفی آلودگی و بیماری را در ابعاد وسیع از طریق پشه ها به انسان منتقل می‌کنند و شمار مبتلایان به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

 شیوع بیماریهای اسهالی با منشاء نامشخص نیز دیگر بحران مورد بحث در این مانور بود که با توجه به افزایش نقل و انتقالات در اجتماعات در فصول گرم و یا خطرات بیوتروریستی میتواند خطر بیماریهای اسهالی و طغیان آن در این مواقع افزایش یابد و یا از طریق آلودگی سطوح، توزیع مواد غذایی به صورت غیر صحیح، محصولات غیر بهداشتی، آلودگی آب نیز بوجود آید.

 کارشناس مدیریت بلایای معاونت بهداشتی هدف از این جلسه و مانور دورمیزی را هماهنگی تمامی بخش ها کنترل و کاهش بحران و بلایای طبیعی عنوان کرد و بر ضرورت پیگیری و تکرار مانورهای اینچنینی توسط ادارات شهرستان و ارتقاء سطح آمادگی دستگاههای اجرایی در مواقع بحرانی تاکید کرد.

کلید واژه ها: مانور دورمیزی مانور هفته سلامت حوادث و بلایا فراخوان مسئولین ادارات معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه معاونت بهداشتی ساوه بیماری منتقله جونده کشی مدیریت بلایا


نظر شما :