واحد آمار

تعداد بازدید:۱۵۹۳

نام نام خانوادگی مسئول واحدمعاونت و مرکز بهداشت ساوه: مهری اعتصامی

رشته تحصیلی: کارشناس مسئول آمار و فناوری اطلاعات

نوع استخدام: رسمی

پست سازمانی: کارشناس مسئول آمار و فناوری اطلاعات

شماره تماس واحد: 42226180-086

 

معرفی واحد :

" روزی می رسد که برای شهروند کارآمدبودن, تفکر آماری به اندازه توانایی خواندن ونوشتن "ضرورت می یابد

هربرت جی ولز

امروزه در جهان هر حرکتی بدون برنامه ریزی و بررسی محکوم به شکست است حتی اگر ظاهر آن هم این شکست را نشان ندهد.

حرکت در سازمانهایی همچون وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست بلکه برنامه ریزی و بررسی فعالیتها بدلیل ارتباط مستقیمی که با سلامت و جان انسانها دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آمار پایه واساس مدیریت وبه منزله چشم بینا وبیدارهر سازمانی می باشدکه مدیریت اطلاعات را توانمند ساخته ودر راستای رهبری وپیشبرد برنامه یاری می نماید.بر این اساس وظیفه اصلی واحد آمار جمع آوری داده ها ،حصول اطمینان از درستی داده ها سپس تجزیه وتحلیل آنها می باشد.

فواید استفاده های آمار و اطلاعات شامل موارد ذیل می باشد :

ارائه وضع سلامت جامعه به صورت عدد و رقم

 تعیین نیازهای بهداشتی و اولویت بندی آنها

 کمک به برنامه ریزی و مدیریت صحیح 

 اهداف اختصاصی:

۱بهبود کیفیت فرایند ثبت و نظام گزارش دهی آمار وشاخخصهای بهداشتی

۲.  استخراج به موقع آمار و شاخص های بهداشتی

۳.  ارتقای فرایند تهیه و تنظیم آمار و اطلاعات جمعیتی( پوشش جمعیتی) مراکز شهری و روستایی شهرستان

۴.  ارتقای نظام جمع آوری و ثبت مرگ و میر شهرستان

۵.   ارتقای آگاهی کارکنان درگیر در فرایند مدیریت اطلاعات بهداشتی

۶.   ارتقای کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی

۷.  کاهش درصد موازی کاری در سیستم بهداشتی

۸.  ارتقاء کیفیت تجزیه و تحلیل اطلاعات

۹.  افزایش استفاده از شاخص های بهداشتی موجود در سیستم

۱۰.  ارتقای آگاهی مدیران و برنامه ریزان در زمینه مدیریت اطلاعات بهداشتی

۱۱.  ارتقای کاربرد فن آوری اطلاعات

شرح وظایف:

1. تهیه و تنظیم آمار جمعیتی کل شهرستان ( جمعیت شهری- روستایی- عشایری- اتباع بیگانه)

2.  تدوین سالنامه آمارجمعیت و مرگ ومیر شهرستان و ارائه به سطوح مربوطه

3. تهیه و توزیع زیج حیاتی

4. تهیه و تنظیم اطلاعات زیج حیاتی شهری و روستایی

5. تهیه و تنظیم شاخص های حیاتی،تجزیه و تحلیل و ارائه فیدبک

6. تهیه و تنظیم اطلاعات زیج و جمعیت بر طبق برنامه

7. تهیه و توزیع گواهی های فوت استاندارد

8.  تهیه و تنظیم اطلاعات مرگ و میر شهرستان

9. جمع آوری اطلاعات مرگ و میر از بیمارستانها ،شهرداری ها (گورستانها) ، مراکز خدمات جامع سلامت و پزشکی قانونی و مطبها و کلینکهای خصوصی و هماهنگی با اداره ثبت احوال

10. بررسی صحت داده های ثبت شده در گواهی های فوت

11.تعیین علت زمینه ای مرگ و کدگذاری آن با کتاب بین المللی بیماریها ICD10-

12. جمع آوری و نظارت برتکمیل فرمهای کالبدگشایی شفاهی برای مرگهای درمنزل

13. ورود اطلاعات مرگ و میر شهرستان درنرم افزار مربوطه

14. کنترل اطلاعات وارد شده درسامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر و حذف موارد تکراری

15.   تجزیه و تحلیل اطلاعات مرگ و میر و تهیه شاخص ها و نمودارهای مربوطه

17.   ارتقا کیفیت و صحت اطلاعات در سامانه سیب (اطلاعات اجتماعی – اقتصادی – وقایع حیاتی)

18.  شرکت در جلسات کمیته ثبت وقایع حیاتی با ریاست فرماندار محترم شهرستان

19.  فعالیتهای مربوط به طرح سرشماری

20. تهیه چک لیست پایش سطح یک (پایگاهها و خانه های بهداشت ) و سطح دو (مراکز جامع سلامت شهری و روستایی)

21. تهیه چک لیست پایش پزشکان و مراقبین سلامت

22.  انجام نظارت و پایش منظم بر عملکردمراکز بر اساس شاخص های تعیین شده و طبق برنامه زمانبندی ابلاغ شده و براساس چک لیستهای تهیه شده و ارائه بازخورد

23.  برگزاری کمیته زیچ حیاتی

24.  تهیه و تنظیم بانک اطلاعات و شاخص های شهرستان

25.  تهیه و تنظیم اطلاعات جمعیتی و سایر اطلاعات درخواستی واحد ها و سازمان های درخواست کننده و ارائه به آنها

26.  همکاری با واحدهای ستادی در خصوص رفع مشکلات آماری

27.  شرکت در همایش ها و کارگاه های مربوطه

28.  شرکت در جلسات و کمیته های مرکز بهداشت شهرستان و استان

29.  اجرای برنامه های آموزشی(پرسنل جدیدالورود،دانشجویان و پرسنل محیطی)

30.  سایر فعالیتهای مربوط به واحد آمار