سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان:

برای خروج از چاله جمعیتی در ساوه، اجرای مفاد قانون جوانی جمعیت در دستورکار تمامی دستگاههای اجرایی شهرستان قرار گیرد.

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۳ کد : ۱۸۱۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۲۵
برای خروج از چاله جمعیتی در ساوه، اجرای مفاد قانون جوانی جمعیت در دستورکار تمامی دستگاههای اجرایی شهرستان قرار گیرد.

1

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه، سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه دکتر کریمی در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه مورخه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ که بنا به درخواست دانشکده علوم‌پزشکی ساوه موضوع اجرایی سازی مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در دستور کار خود قرار داده بود ضمن تشریح مفاد قانون مذکور و شرح وظایف دستگاهها و ادارات گفت:
در هرم سنی جمعیت در حوزه جمعیت شناسی هر چه هرم سنی قاعده بزرگ تری داشته باشد، آن کشور موفق تر است اما هر قدر بالای هرم، تعداد افراد بیشتر باشد نشان دهنده سالمندی جمعیت و از دست رفتن فرصت پنجره جمعیتی است. 
وی اظهار داشت: در جامعه، گروه سنی 15 تا 64 سال، مولد هستند و زمانی که در جامعه درصد این گروه سنی، خیلی بالا است، موتور توسعه کشور به حرکت در می آید. 

دکتر کریمی افزود: زمانی که افراد گروه سنی کمتر از 15 سال در یک کشور کم می شوند و جمعیت بالای 65 سال آن، افزایش می یابد، پنجره جمعیتی به سمت بسته شدن می رود. ایران از امروز تا 25 سال آینده فرصت دارد که از پنجره جمعیتی برای رونق تولید و توسعه کشور استفاده کند و ما 25 سال فرصت داریم زیرساختهای شهرستان را برای ارایه خدمات سالمندان عزیز از جمله خانه های سالمندان مناسب سازی فًضای شهری و... و افزایش و جوانی جمعیت فراهم نماییم. دانشکده علوم پزشکی ساوه بر اساس سر شماری سال 95، 24.45 درصد جمعیت زیر 15 سال و 5.8 درصد جمعیت بالای 65 سال داشته است اما در حال حاضر حدود ده درصد جمعیت دانشکده ساوه سالمند می باشند.
دکتر کریمی ضمن بر شمردن تهدیدهای سالمندی جمعیت از جمله کاهش نشاط و بالندگی کاهش ارتباطات خانوادگی و انسجام اجتماعی و کاهش نیروی کار کشور افزود: نرخ باروری در ایران در سالهای 60 تا 62 حدود 6.8 درصد بوده است اما امروز به 1.7 درصد رسیده است. نرخ جایگزینی جمعیت 2.1 فرزند است البته در کشورهای مختلف، نرخ جایگزینی جمعیت متفاوت است. مثلا در کشورهای پیشرفته این میزان، 2.06 تا 2.07 و در برخی کشورها ممکن است 2.15 تا 2.2 فرزند باشد. در دانشکده علوم پزشکی ساوه بعد از استان گیلان، کم ترین نرخ باروری را داراست به نحوی که در سال ۱۳۹۹ نرخ باروری ۱.۰۷ بوده است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: تعداد موالید دانشکده علوم پزشکی ساوه از 4949 در سال 1396 به 3434 در سال 1399 کاهش یافته است. این روند نزولی در بازه زمانی سال 1397 تا 1399 شیب بیشتری داشته به طوریکه 23.7 درصد موالد کاهش یافته است.

دکتر کریمی از افزایش سن ازدواج به عنوان یکی از چالش های رشد جمعیت یاد کرد و گفت: سن ازدواج در بین زنان به 24.1 سال و در مردان به 28 سال افزایش یافته است و این افزایش سن ازدواج، می تواند فرصت های باروری به هنگام و به موقع را از زوجین بگیرد. علاوه بر این، فاصله تولد اولین فرزند تا ازدواج نیز افزایش یافته و به 5.5 سال رسیده است. به عنوان نمونه یک زن که در 24 سالگی ازدواج کرده در 29 سالگی اولین فرزندش را به دنیا می آورد و فرصت طلایی باروری را از دست می دهد و فرزند بعدی را در 33 تا 35 سالگی خود به دنیا می آورد. 

وی خاطرنشان کرد: از چالش های دیگر رشد جمعیت می توان به تک فرزندی، و ناباروری زوجین اشاره کرد. 
دکتر کریمی  افزود از شاخص های منفی دیگر در حوزه جمعیت بارداری دیررس میباشد که در سال 1390 ، 11.9 درصد از زوجین در سنین بالاتر از 35 سال، باردار می شدند که این رقم به 20.5 درصد در سال 99 رسیده است. 
در انتها دکتر کریمی با ذکر این نکته که مساله جمعیت یک مساله اجتماعی و فرهنگی است تاکید کرد با توجه به عوامل ذکر شده مانند افزایش سن ازدواج، کاهش حدود پنجاه درصدی ازدواج، افزایش طلاق و سایر آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و... نرخ رشد جمعیت دانشکده نسبت به سال ۹۶ نصف شده و ما وارد چاله جمعیتی شده ایم و نیاز است همه سازمان ها و ارگان ها طبق منویات مقام معظم رهبری مد ظله عالی عمل کنند تا ازین بحران جمعیتی خارج شویم.

کلید واژه ها: جمعیت ساوه معاونت بهداشتی ساوه شورای فرهنگ عمومی


( ۲ )

نظر شما :