تغذیه صحیح و افزایش فعالیت بدنی ضامن سلامتی

۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۵ کد : ۴۷۱۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۰

 

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت؛ دکتر کبری ناصح سرپرست معاونت بهداشت به مناسبت روز جهانی رژیم درمانگر (nutrition and Dietitian Day) اظهار کرد: در حال حاضر مردم به این باور رسیده‌اند که داشتن شیوه زندگی سالم یعنی تغذیه صحیح و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشارخون و چاقی پیش‌گیری کند.

وی افزود: افراد درگیر این بیماری‌ها از طریق مراجعه به کارشناس تغذیه می‌توانند باعث تسریع بهبود بیماری‌شان شوند و این امر باید موجب برانگیختن عزم رژیم درمانگران برای ارائه هر چه بهتر خدمات و حمایت‌های تغذیه‌ای در سطح جامعه و همچنین افزایش آگاهی و شناخت جامعه نسبت به علم و سواد تغذیه آنان است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه ادامه داد: رژیم درمانگران متعهد به بهبود سلامت عموم مردم و بیماران از طریق علم به اساسی‌ترین نیاز بشر یعنی غذا هستند.

دکتر ناصح بیان کرد: مشاوره تغذیه یک هنر است، کارشناس تغذیه سعی می‌کند با مشاوره‌ای که انجام می‌دهد اعتماد فرد مراجعه‌کننده را جلب کند و آگاهی او را در زمینه تغذیه سالم بالا ببرد.

وی گفت: کار اصلی هر کارشناس تغذیه مشاوره با فرد یا جامعه است برای اینکه کمک کند تا فرد سالم سلامتش را حفظ کند و فرد بیمار از طریق تغییر شیوه زندگی خود و جبران ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌های مورد نیازش از پیشرفت آن جلوگیری کند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به این‌که کارشناس تغذیه بایستی هنر ارتباط با مردم را داشته باشد، افزود: در حقیقت کار کارشناسان تغذیه در همه جهان در تیم مراقبت تعریف شده است، چون ثابت شده برای حفظ سلامتی فرد باید برنامه غذایی متعادل و متنوع داشته باشد.

وی ادامه داد: تغذیه سالم نه تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه احساس و برداشت ما از محیط، خلق و خو و رفتار ما نیز مؤثر است و اهمیت وجود برخی مواد مغذی برای بدن به‌ویژه ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها، همانند نیاز به آب ضروری است

وی خاطرنشان کرد: رژِیم غذایی سالم، رژیمی است که به‌طورکلی به حفظ سلامت و بهبود وضعیت عمومی بدن کمک می‌کند و یک رژیم غذایی اصولی، مواد مغذی سالم، آمینواسیدها، مایعات کافی، اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی و نهایتاً کالری موردنیاز بدن را فراهم می‌کند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه بیان کرد: اگر رژیم غذایی سالم باهدف درمان استفاده شود به آن رژیم‌درمانی می‌گویند؛ بنابراین، مطابق با توصیه‌های متخصصین و کارشناسان تغذیه، رژِیم غذایی سالم، به همراه سبک زندگی سالم و ورزش کردن روزانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و از چاقی و اضافه‌وزن جلوگیری کرده و گاهاً بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دوم، فشارخون بالا و را درمان می‌کند.

وی تصریح کرد: حداقل یک روز در سال می‌توان مردم را به اینکه نگرش مجددی به سبک غذای خود و آنچه روزانه مصرف می‌کنند، تشویق کرد و پیام‌هایی را برای قشرهای مختلف به خصوص در مراکز بهداشتی و درمانی ارسال کرد تا به اهمیت تغذیه سالم پی ببرند زیرا در کشور ما قشرهای مختلفی وجود دارد که هرکدام نیازهای خاص خود را دارند که با این روز می‌توانیم یک بار زنگ آن را در کشور به صدا دربیاوریم.

‌‌‌‌


نظر شما :