آموزش در خصوص پشه آئدس برای دانش آموزان مدارس روستای احمد آباد

۱۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۵ کد : ۴۴۷۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۲

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه، در مورخه 17 بهمن ماه 1402  جلسه آموزشی در خصوص پشه آندس برای دانش آموزان مدارس روستای احمد آباد توسط بهورز خانه بهداشت احمدآباد و مراقب ناظر مرکز سلامت سرداران انجام شد.

آئدس نام پشه‌ای است که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود و بیشتر در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی دیده شده است. نیش پشه آئدس منجر به تب دنگی یا استخوان‌شکن می‌شود و کسی که مورد گزش این پشه قرار گیرد، پس از گذشت چند روز از علائم سطحی، احساس بهبود موقت می‌کند و سپس به صورت ناگهان دچار کما و حتی مرگ خواهد شد.
پشه‌های آئدس از نظر ظاهری متمایز هستند زیرا علائم سیاه و سفید قابل توجهی روی بدن و پاهای خود دارند. برخلاف اکثر پشه‌های دیگر، آنها فعال هستند و فقط در طول روز نیش می‌زنند.

هر دو پشه آئدس "آلبو پیکتوس" و آئدس "اجیپتی" عامل بروز بیماری تب دنگ، زیکا و چیکونگونیا هستند،‌: هر سه بیماری مهم است، اما اگر خدایی نکرده بیماری تب دانگ بویژه نوع خونریزی‌دهنده آن در نقطه‌ای طغیان کند، مرگ و میر دارد ؛ هر سه بیماری می‌تواند شرایط سختی برای مبتلایان ایجاد کند.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد موارد مثبت قطعی بیماری دانگ ۶۰ مورد و بیماری چیکونگونیا ۵۴ مورد در کشور گزارش شده است که همه موارد "وارده از خارج کشور" بوده است. بیشترین موارد بیماری تب دنگ در سال ۱۳۹۷ با ۱۷ مورد و بیشترین موارد بیماری چیکونگونیا در سال ۱۳۹۶ با ۴۷ مورد ثبت شده است. همچنین در سال گذشته ۱۱ مورد مبتلا به تب دانگ و یک مورد مبتلا به چیکونگونیا در کشور شناسایی شدند.

همچنین تا این تاریخ هیچ موردی از بیماری زیکا در کشور گزارش نشده است. تمامی موارد بیماری تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا در ایران تاکنون موارد وارده از خارج کشور بوده‌اند. از طرفی طی سال‌های پاندمی کووید-۱۹ به دلیل کاهش مسافرت‌های بین المللی و البته کاهش حساسیت‌های تشخیصی، موارد بیماری کاهش داشتند.


نظر شما :