نهضت احیای نان کامل آرزو و مطالبه جدی در راستای سبک صحیح تغذیه در کشور است

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۷:۳۰ کد : ۳۴۴۱ اخبار و رویدادها اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۸۳
نهضت احیای نان کامل آرزو و مطالبه جدی در راستای سبک صحیح تغذیه در کشور است

 نهضت احیای نان کامل آرزو و مطالبه جدی در راستای سبک صحیح تغذیه در کشور است

سرپرست مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: ۷۶ نانوایی در استان مرکزی و ۱۶ نانوایی در شهرستان ساوه از آرد کامل استفاده می‌کنند و نان کامل پخت می‌کنند، پیش‌بینی شده این تعداد به ۱۰۰ نانوایی افزایش یابد.

 مهندس قربانپور در گفتگو با ماهنامه ارتباطات مرکزی، بیان کرد: برای احیای نهضت ملی نان کامل باید جهاد فرهنگی عظیم صورت گیرد و استان مرکزی در این مسیر گام‌های بلندی برداشته است.

وی افزود: بسیاری از بیماری‌ها به دلیل تغذیه‌های نامناسب، غلط و اشتباه ایجاد می‌شود و هر چه در زمینه تغذیه سالم هزینه شود، هزینه کمتری در درمان و دارو انجام می‌شود. 

قربانپور با بیان اینکه هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی کند، اظهار داشت: به همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است.

 وی با اشاره به اینکه نان کامل، کامل‌تر از نان‌های دیگر است و دارای ارزش غذایی فراوان است، ادامه داد: این امر به این خاطر است که در مرحله سبوس‌گیری آرد، بخشی از ویتامین‌ها و املاح آن از دست می‌رود، برخی کشور‌ها از آرد‌های غنی‌سازی شده در تهیه نان استفاده می‌کنند که در کشور ما غنی‌سازی آرد‌ها از نظر آهن و اسید فولیک انجام می‌شود.

 او با تاکید بر اینکه نانوایان باید در مرحله فرآوری آرد، میزان سبوس‌گیری از آن را به حداقل برسانند، خاطرنشان کرد: نانوایان بهتر است که در تهیه نان از آرد‌های با درصد سبوس‌گیری کم استفاده و از افزودن سبوس به آرد هنگام پخت نان خودداری کنند، بنابراین مسئولانی که تهیه و توزیع آرد نانوایی‌ها نقش دارند، باید به این موضوع توجه کنند.

 سرپرست مرکز بهداشت تصریح کرد: درصد بالایی از ایرانیان منابع کافی فیبر را استفاده نمی‌کنند که از جمله این منابع می‌توان، انواع سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل را نام برد؛ همچنین دانه‌های کامل جو، گندم، بلغور، نان‌های تهیه شده از آرد‌های کامل  از دیگر گزینه‌های غذایی سرشار از فیبر هستند.

وی افزود: همچنین غلات کامل و حاوی سبوس منبع غنی منیزیم معدنی هستند. منیزیم ماده اصلی حدود ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است و مصرف این ماده معدنی برای سلامت قلب، مغز و استخوان ها سیار اهمیت دارد.

 او با بیان اینکه سبوسی که با خود گندم آرد شده باشد، برای بدن مفید است، اضافه کرد: با تولید آردهای سبوس دار و عرضه آن در نانوایی شاهد تغییر رنگ و تیره شدن نان بعد از پخت خواهیم بود و مردم باید بدانند که تغییر رنگ در این نوع نان، به دلیل افت کیفیت آن نیست بلکه به دلیل بالا رفتن درصد سبوس موجود در آن است.

 به گفته قربانپور، نان یکی از اقلام اصلی مصرفی خانوار‌های ایرانی است، نان و برنج غذای اساسی ما را تشکیل می‌دهند لذا افراد باید حداقل ۵۰ درصد از نان و غلات مصرفی خود را سبوس‌دار انتخاب کنند؛ همچنین سبوس در پیشگیری از بروز بیماری‌هایی همچون اختلالات قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، دیابت، چاقی و مشکلات گوارشی مانند یبوست نقش دارد.

 این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه مصرف سبوس به کاهش وزن و تنظیم چربی و فشار خون هم کمک می‌کند، گفت: یکی از معیار‌های کیفیت نان‌ها این است که در تهیه آن‌ها از آرد کامل استفاده شده باشد و آرد کامل، آردی است که کم سبوس‌گیری شده باشد.

 


نظر شما :