تمامی مبتلایان به بیماری سالک در ساوه درمان شده یا تحت درمان هستند

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۸ کد : ۲۱۵۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۸
تمامی مبتلایان به بیماری سالک در ساوه درمان شده یا تحت درمان هستند

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی ساوه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با راه اندازی مرکز درمان سالک در کانون شیوع بیماری، تقریبا تمامی افراد مبتلا به این بیماری در سنوات گذشته و امسال تحت درمان قرار گرفتند مگر مواردی که اقدام به امتناع و انصراف از درمان کرده باشند که تعداد محدودی هستند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سایه پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری موارد جدیدی از ابتلا در شهرستان مشاهده نشده است، تصریح کرد: افرادی که در سال گذشته مورد گزش قرار گرفتند شناسایی و اقدامات درمانی برای آنها انجام شده است. باید تلاش کنیم موارد جدیدی اتفاق نیفتد، بویژه اینکه اگر فردی مورد گزش قرار گیرد معمولا مدت زمان طولانی طول می‌کشد تا بیماری به شکل زخم سالک در بدن او نمایان شود.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست مبارزه با سالک در قالب اجرای طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در این شهرستان به اتمام رسیده است، افزود: فاز دوم مبارزه با بیماری در روستاهای هدف با اجرای طرح طعمه‌گذاری، لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای از بین بردن جوندگان مخزن بیماری سالک در روستاهای احمد آباد، باغ‌شیخ و طرازناهید، از توابع بخش مرکزی ساوه تا شعاع یک کیلومتری با حضور فعال کارشناسان بهداشتی و بهورزان انجام شده است. این طرح در چهار مرحله و به فاصله یک‌ماه در این سه روستا اجرایی شده و در هر مرحله پس از لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری با گندم آغشته به سم در اطراف روستاها صورت می‌گیرد.

دکتر ذکایی بیان کرد: مبتلایان به این بیماری که دوره های دارویی و درمانی آنها به اتمام رسیده بهبودی کامل پیدا کرده اند و افرادی که در ابتدای سال شناسایی شده‌اند در حال طی کردن فرآیند درمانی هستند.

وی تامین منابع مالی برای مبارزه و درمان بیماری و همکاری بین بخشی را مورد تاکید قرار داد و  تصریح کرد: در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک، مشارکت سه عنصر مردم، حوزه سلامت و سایر دستگاههای اجرایی حتی قوه قضائیه الزامی است تا سیاست‌گذاری برای اثربخشی فرآیند پیشگیری نتیجه بخش و تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت با همه توان و ظرفیت خود برای پیشگیری و درمان بیماری در کانون‌های شیوع بیماری حضوری فعال دارد، افزود: علاوه بر اجرای طرح لانه‌کوبی و جونده‌کشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک، با مشارکت حوزه بهداشتی دانشکده و نیروی مردمی داوطلب، مرکز درمان بیماری نیز در روستای طرازناهید فعال شده است.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه تصریح کرد: اگر اقدامات پیشگیرانه در کانون‌های ابتلای مردم به سالک به درستی صورت نگیرد این احتمال وجود دارد که در ماههای آینده افراد جدیدی از مبتلایان به بیماری و نیز سرایت آن به سایر روستاهای همجوار و حتی شهر ساوه مشاهده شود و شاهد ایجاد چاله‌هایی ناشی از سالک بر روی صورت مردان و زنان باشیم.

گفتنی است، سالک از بیماری‌های واگیر مشترک بین انسان و حیوان است و یک بیماری انگلی محسوب می‌شود که فرد را دچار یک ضایعه پوستی می‌کند، در این بیماری گزش پشه خاکی آلوده به این انگل، فرد را دچار ضایعه پوستی به شکل جوش دهانه‌دار کرده و با گذشت زمان قطر آن افزایش پیدا می‌کند.

فردی که در حال حاضر ضایعه پوستی متاثر از بیماری سالک بر روی او پدیدار شده، تابستان یا بهار دچار گزش پشه خاکی آلوده شده است، چرا که در فصل سرما گزشی از سوی پشه صورت نمی‌گیرد و با گرم شدن هوا پشه شروع به تخمگذاری می‌کند.

نقاط مرطوب، فاضلاب سطحی، فضولات حیوانی، خاک و نخاله‌ها بهترین مکان برای تخمگذاری و افزایش تعداد پشه‌هاست و در این شرایط استفاده از توری‌های آغشته به سموم و رعایت بهداشت به ویژه در فصول گرم سال ضروری است.

کلید واژه ها: دانشکده علوم پزشکی ساوه معاونت بهداشتی دکتر مجتبی ذکائی بیماری سالک درمان سالک پیشگیری سالک


نظر شما :