سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه: با کاهش ضایعات مواد غذایی در حفظ آب بکوشیم

۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۶ کد : ۳۷۱۷ اخبار و رویدادها اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۶۲
سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه: با کاهش ضایعات مواد غذایی در حفظ آب بکوشیم

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه:

با کاهش ضایعات مواد غذایی در حفظ آب بکوشیم

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: انسان‌ها می‌توانند با انتخاب غذاهای محلی، فصلی و تازه، هدر دادن کمتر آب و حتی با کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راه‌های ایمن برای استفاده مجدد از آن و در عین حال جلوگیری از آلودگی آب نقش ایفا کنند.

وی افزود: بیش از 50 درصد بدن انسان و حدود 71 درصد سطحح زمین را آب تشکیل می دهد، اما تنها 2.5 درصد آب شیرین مناسب برای شرب، کشاورزی و بیشتر مصارف صنعتی است. 

  آب اساس غذای انسان است و در واقع  بخش کشاورزی 72 درصد از برداشت جهانی آب را به خود اختصاص داده، اما مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین بی نهایت نیست.

 رشد جمعیت و توسعه اقتصادی و تغییرات آب و هوایی سبب کاهش منابع آب شده و این خطر، تنش آبی و به دنبال آن تنش غذایی را برای میلیاردها نفر در سراسر جهان بوجود آورده است.

بسیاری از افراد در معرض خطر، کشاورزان خرده پا و صیادانی هستند که به آب برای امرار معاش و غذای خود وابسته‌اند.
 از آنجا که آب اهمیت اساسی در پایه و اساس غذای مردم جهان دارد امسال با توجه به بحران کمبود آب، کمبود این مایع حیات به عنوان یکی از پر اهمیت ترین مسائل تغذیه‌ای در نظر گرفته شده است و در واقع تلاش تمام کشورهای عضو در حمایت از ماموریت FAO برای افزایش آگاهی و دستیابی به حمایت و درک بیشتر از رویکردهایست که می تواند نقش مهمی در پایان دادن به کمبود آب و گرسنگی جهانیان داشته باشند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه  در این رابطه می‌گوید: ما به عنوان افراد جامعه در کمک به رفع بحران کمبود آب وظایفی را بر عهده داریم، باید  آب را حفظ کنیم و روش استفاده از آن را در زندگی روزمره خود بهبود بخشیم.

مجتبی ذکایی با بیان اینکه نحوه تولید محصولات کشاورزی بر میزان کاهش آب تأثیر می‌‌گذارد، تصریح می‌کند: انسان‌ها می‌توانند با انتخاب غذاهای محلی، فصلی و تازه، هدر دادن کمتر آب و حتی با کاهش ضایعات مواد غذایی و یافتن راه‌های ایمن برای استفاده مجدد از آن و در عین حال جلوگیری از آلودگی آب نقش ایفا کنند.

باید از یک رژیم غذایی مناسب برای آب پیروی کنیم مثلا میوه‌ها و سبزیجات فصل را انتخاب کنیم چرا که برای تولید به آب کمتری نیاز دارند

وی بیان می‌کند: باید از یک رژیم غذایی مناسب برای آب پیروی کنیم مثلا میوه‌ها و سبزیجات فصل را انتخاب کنیم چرا که برای تولید به آب کمتری نیاز دارند، سعی کنیم غذاهایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم که به آب کمتری (مانند آجیل)  نیاز دارند. 

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی ساوه  ادامه می‌دهد: باید هنگام خرید غذا، محصولات تازه را انتخاب کنیم زیرا به طور کلی سالم‌تر هستند و نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های فرآوری شده به آب کمتری برای تولید نیاز دارند.

روز جهانی غذا هر سال یک شعار و درون مایه  خاص دارد که شعار امسال "آب زندگی است، آب غذا است، هیچکس را محروم نکنید " می باشد.


نظر شما :